Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Konsten att få studenter engagerade i hållbar utveckling

Nyhet: 2017-10-06

Business-as-usual är inte längre ett alternativ, och inte heller education-as-usual. Det var utgångspunkten för en workshop med Arjen Wals, professor i transformativt lärande för socio-ekologisk hållbarhet.
Forskare och lärare från Göteborgs universitet och Chalmers upptäckte nya sätt att lära sig - genom "walking the talk and talking the walk."


– Jag tycker solen är det mest hållbara, för den är till för alla, säger Peter Beusch, från Företagsekonomiska institutionen vid GU.


Fem forskare är ute och går i centrala Göteborg. Uppdraget är att hitta, och ta bilder på, två scener som representerar hållbarhet, och sedan hitta två scener som representerar icke-hållbart.


– De här cyklarna är hållbara, säger Anne Algers och kikar på hyrcyklarna på Vasagatan. Jämfört med alla andra transportsystem så är detta det bästa. De här cyklarna kan du ju dela på också, då tar det mindre resurser i anspråk för tillverkning.


Forskarna har blivit utskickade av Arjen Wals och de återvänder till Pedagogen med bilder av olika scener: en barnvagn, en råttfälla, Skatteverket och bostadsannonser, för att nämna några. Sedan följer en livlig diskussion om bilderna och om metoden: walk the talk.


– Det är ett jättebra sätt att göra det på. Man är på en gemensam resa och det skapar jämlikhet. Ingen bryr sig om den andres bakgrund. Och man har ett gemensamt mål, säger Erik Sterner från Chalmers institution för rymd-, geo- och miljövetenskap.


Varför ville du vara med på den här workshopen?
– Jag brinner för hållbar utveckling. Det handlar om rättvisa, för vår generation och framtida generationer. Och också globalt, rättvisa mellan olika platser på jorden.


Framför honom sitter Anne Algers från GU:s institution för pedagogik, kommunikation och lärande.


– Jag ville få inspiration från andra och skapa ett nätverk av kontakter. Vi måste arbeta med hållbar utveckling på ett vetenskapligt och genomtänkt sätt, säger Anne Algers.


Arjens power-point visar en lista med frågor. Är de "hopplöst odefinierade eller attraktivt vaga"? Frågorna är till exempel "Är naturligt hållbart?" och "Är solpaneler hållbara?".


– Jag tycker att de är attraktivt vaga, säger Arjen Wals. Du måste själv fylla dem med mening, beroende på var du är, vem du är och vid vilken tidpunkt du ställer frågan.


Han visar sedan ett diagram, där det finns en linje från studenter har lite inflytande, till studenter har mycket inflytande. Det blir också en diskussion om skillnaden mellan expertdriven hållbarhet till människodriven hållbarhet.
Sedan knyts workshopen ihop genom att definiera fyra huvudområden när det gäller att lära för hållbarhet, till exempel att förstå förändring, komplexitet och övergångar.


– Utbildning är inte bara ett sätt att förbereda människor för jobb, utan också för studenter att upptäcka vad det innebär att vara människa i en avgränsad värld, säger Arjen Wals.

 

AV:

Läs nyheter som RSS

Prenumerera på nyheter från GMV

GMV på twitter

Sidansvarig: GMV|Sidan uppdaterades: 2017-10-20
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?