Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Lärare tog till sig teori och praktik om hållbarhetsmål nr 13

Nyhet: 2016-10-06

I tisdags genomfördes den första workshopen i en serie med fortbildningar för lärare om de globala målen för hållbar utveckling. Deltagare var drygt 60 lärare på högstadiet och gymnasiet som i sin lärarroll kommer lära ut om hållbarhetsmålen. Arrangörer av fortbildningen var GMV i samarbete med Universitets- och högskolerådets verksamhet Den Globala Skolan, Universeum och Världskulturmuséet.

Syftet med utbildningen på Universeum var att visa på olika forskningsområdens roll för att bidra till att målen uppfylls samt ge lärarna kunskap och pedagogiska verktyg att utbilda sina elever om målen. Upplägget är att forskare från Chalmers och Göteborgs universitet föreläser om ett av målen och ger inspiration och fördjupad kunskap medan pedagoger från Universeum och Världskulturmuséet leder de efterföljande workshoparna och praktiska övningarna. Denna gång var fokus mål 13: Bekämpa klimatförändringarna. Fredrik Hedenus från Chalmers och Gró Einarsdóttir från Göteborgs universitet berättade om hur vi kan lösa klimatfrågan utifrån två olika forskningsdiscipliner.

På vilket sätt bidrar er forskning till att uppnå mål 13, Bekämpa klimatförändringarna?
- Min forskning visar på hur vi kan bygga ett energisystem med mycket låga utsläpp av växthusgaser, och att det dessutom inte behöver vara särskilt kostsamt. Dessutom visar min forskning att bara byta bort nötköttet från kosten får relativt stor betydelse för utsläppen från matkonsumtionen, säger Fredrik Hedenus.
Fredrik forskar på Fysisk resursteori på Chalmers kring strategier för att minska klimatpåverkan från energi och matproduktion. Forskningen är inriktad på såväl styrmedel som effekter av olika tekniska och beteendemässiga åtgärder.

Gró Einarsdottir är doktorand och ingår i forskningsgruppen i miljöpsykologi (EPU-Environmental Psychology Unit) på Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet. Hennes forskning handlar bland annat om beslutsfattande och beteenden och vad som motiverar människor att ta itu med klimatförändringarna.
- Jag har tillsammans med Lars-Olof Johansson jobbat i ett stort internationellt team för att undersöka hur man kan motivera människor från olika kulturer med olika förutsättningar att ta itu med klimatförändringarna. Vad vi har sett är att visioner om samhälleliga sidovinster av klimatåtgärderna kan motivera även de som är skeptiska till klimatförändringarnas existens eller är ointresserade av frågan. Forskningen indikerar att för att få olika länder att samarbeta måste vi identifiera visioner som vi kan enas om för att motivera där det finns ett motstånd, menar Grò.

Nästa lärarfortbildning är 23 november på Världskulturmuséet då temat är mål nr 6: Rent vatten och sanitet för alla.
Mer information och anmälan

AV:

Läs nyheter som RSS

Prenumerera på nyheter från GMV

GMV på twitter

Sidansvarig: GMV|Sidan uppdaterades: 2017-01-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?