Nyhet: 2017-10-19
Universitet och högskolor spelar en nyckelroll i omställningen till ett hållbart samhälle genom att utbilda människorna som ska leda arbetet framöver. I en ny utvärdering av hur Sveriges lärosäten integrerar hållbar utveckling i utbildningen tillhör Chalmers och Göteborgs universitet den fjärdedel som fick högsta betyg.
I mars förra året fick Universitetskanslerämbetet (UKÄ) i uppdrag av regeringen att genomföra en utvärdering av universitets och högskolors arbete med att främja en hållbar utveckling. Totalt ingick 47 universitet och lärosäten, där tolv fick omdömet ”har en väl utvecklad process för arbetet med hållbar utveckling inom utbildning”. För övriga lärosäten ansåg Universitetskanslerämbetet att deras process för arbetet med hållbar utveckling "är i behov av utveckling".
Utöver den sammanvägda bedömningen får både Chalmers och Göteborgs universitet också godkänt på alla tre bedömningspunkter i utvärderingen: Styrning och organisation, Miljö, resurser och område samt Utformning, genomförande och resultat. Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV, som drivs i samverkan mellan Chalmers och Göteborgs universitet, nämns som en viktig plattform för hållbarhetsarbetet.
– Det är välkommet att denna utvärdering nu görs av UKÄ. Högskolelagens paragraf om att lärosätena ska främja en hållbar utveckling var ju ett resultat av den internationella konferensen om lärande för hållbar utveckling som GMV arrangerade tillsammans med Utbildningsdepartementet i Göteborg 2004. Vi är glada att ha haft ledningarnas förtroende att arbeta långsiktigt med att bidra till att integrera hållbar utveckling i Göteborgs universitet och Chalmers kärnverksamheter. Jag tror att samverkan mellan de båda lärosätena har gynnat det positiva utfallet, säger Katarina Gårdfeldt, föreståndare vid GMV.
Läs mer om Chalmers resultat i utvärderingen