Nyhet: 2021-03-24
I mitten av mars arrangerade GMV den tjugonde lärarfortbildningen om globala målen. Efter att ha gått igenom alla 17 mål på lika många fortbildningar och haft två tillfällen om hur alla målen är integrerade var fokus denna gång rektorernas roll i lärandet för hållbar utveckling. Vad har skolledare för ansvar för att intentionerna i Agenda 2030 lärs ut i alla stadier av det livslånga lärandet? Göteborgs universitets tidigare rektor Pam Fredman och forskaren Anna Mogren gav skolledarna inspiration och konkreta exempel på ledarskapets betydelse för att utbilda för hållbar utveckling.
Agenda 2030:s delmål 4.7 slår fast att: "Senast 2030 säkerställa att alla studerande får de kunskaper och färdigheter som behövs för att främja en hållbar utveckling, bland annat genom utbildning för hållbar utveckling…". Vilken roll och vilket ansvar har rektorerna för att detta mål uppfylls? Det var en av de frågor som lyftes i den senaste fortbildningen om de globala målen för skolledare från förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning.
En av föreläsarna var Pam Fredman som var rektor vid Göteborgs universitet 2006-2017 och är nuvarande ordförande för det internationella universitetssamarbetet IAU - The International Association of Universities:
– Det är oerhört viktigt vad du som ledare gör: ledare har ett ansvar som förebilder för lärandet för hållbar utveckling, ni måste leva som ni lär!
Pam berättade om sin hållbarhetsresa: från hur hon först som dekan på universitets medicinska fakultet och sedan som rektor ledde arbetet med att införa miljöledningssystem och hur miljöarbetet tidigt skapade konkreta gemensamma mål att arbeta mot. Hon poängterade också vikten av att från ledningens håll fira segrar och uppmärksamma goda initiativ från medarbetarna. Idag är hon stolt över att hon har ett pris uppkallat efter sig: Pam Fredmans pris, som delas ut på Göteborgs universitet för värdefulla insatser inom social hållbarhet och det livslånga lärandet.
Från sitt engagemang inom IAU såg Pam Unescos Aichi-Nagoya-deklaration om lärande för hållbar utveckling 2014 som en väldigt viktig milstolpe för det internationella hållbarhetsarbetet. Deklarationen gjorde det möjligt att få med utbildning som ett av de 17 globala målen och lärande för hållbar utveckling som ett av 169 delmålen, något som inte var självklart när Agenda 2030 antogs. Att kunskap och utbildning är grunden för att individer, organisationer och samhällen ska utvecklas mer demokratiskt och hållbart, ser IAU och Pam som absolut nödvändigt.
Pam berättade också hur tacksam hon varit för samtalen med studentorganisationer. Studenter skapar tryck och förväntningar på lärarna som förs vidare till rektor. Skolledarna måste förhålla sig till engagemanget från elever och föra dialog med dem. Dagens studenter vill vara med och göra skillnad i samhället och det är högsta prioritet när de väljer kurser att utbildningen och även framtida arbetsgivare går i linje med de personliga värderingarna.
– Hållbar utveckling är inte något tungt ok att bära och ingen separat del av utbildningen utan lärandet ska vara integrerat i verksamheten, menar Pam. Men du måste ge dina medarbetare stöd och utbildning, det finns massor av fortbildningsmöjligheter att ta del av på Göteborgs universitet och Chalmers, men också i verksamheten hos samarbetspartnerna Universeum, Världskulturmuseet och Den globala skolan.
Vidare poängterade Pam vikten av att ta vara på den kompetens och kunskap som de nyutexaminerade lärarna har fått med sig från dagens lärarutbildning. Kunskapsutvecklingen går fort och de nya lärarna har med sig ny kunskap om hållbar utveckling som skolorna behöver ta till sig.
Efter Pams engagerade föreläsning så var det dags för Anna Mogren som är lärare inom naturvetenskapliga ämnen och filosofie doktor i biologi med inriktning mot didaktik. Hon forskar vid Karlstads universitet om skolors möjligheter att implementera hållbar utveckling i utbildningen. Anna berättade om mer konkreta tips för skolledarna och utgick från sin avhandling där hon intervjuat skolledare och undersökt vilka vägledande principer som krävs i skolornas organisationen för att det ska vara möjligt att implementera lärande för hållbar utveckling i gymnasieskolan. Anna pekade på att en av de framgångsfaktorer som återkom hos flera av de skolor som kommit längst med att integrera lärande för hållbar utveckling var kontakterna med det omgivande samhället.
Lärarfortbildningarna om globala målen arrangeras i samarbete mellan Göteborgs centrum för hållbar utveckling, Universeum, Världskulturmuseet och Den globala skolan. Nästa tillfälle i serien är den 5 maj då temat är hur skolledare och lärare kan samverka på bästa sätt i lärandet för hållbar utveckling.