Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Agenda 2030 och de globala målen sätter ramarna för samverkan i Vinnova-projektet AGERA

Chalmers, Göteborgs universitet och sex andra svenska lärosäten ska, med FN:s globala mål för hållbar utveckling som ramverk, utveckla nya arbetssätt för att utvärdera och följa upp effekter av samverkan. Det är innebörden i det projektet AGERA som finansieras av Vinnova och som ska öka samverkanskapaciteten och på sikt stärka lärosätenas bidrag till hållbar utveckling.

Vid universitet och högskolor finns en mängd aktiviteter som sker i samverkan med samhället: forskningsprojekt, utbildning, nätverk, strategiska satsningar, campusutveckling och centrumbildningar, som bygger på olika samverkansmodeller. De involverar olika typer av aktörer, har olika målsättningar och förfogar över olika finansiella, materiella och intellektuella resurser. Lärosätena kan på olika sätt stödja och uppmuntra dessa samverkansaktiviteter i de interna processerna genom till exempel visioner, samverkansstrategier och incitamentsstrukturer. Idag saknas dock övergripande och gemensamma metoder för att utvärdera samverkan och hur samverkan bidrar till hållbar utveckling.

I Vinnovas så kallade K3-program (kunskapstriangeln) har flera satsningar för att stärka svenska lärosätens samverkanskapacitet sjösatts. Ett av dessa projekt: AGERA (Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling som ramverk för samverkan), koordineras av Göteborgs universitet genom Göteborgs centrum för hållbar utveckling, GMV. Genom att utveckla metoder för utvärdering av samverkanssatsningar och deras bidrag till de globala målen, ska deltagande lärosäten stärka sina interna processer för att sporra och uppmuntra anställda att ta sig an hållbar utveckling.

Här kan du läsa mer om projektet

Agera-projektet presenterat i nationell dialog om process och resultat i Vinnovas K3-program

Postersession vid K3 programkonferensAgera och övriga K3-projekt är nu inne på sitt tredje och sista år. I mars 2020 hölls en nationell dialog om resultaten. Tillsammans identifierade man behov, tittade på preliminära resultat och diskuterade gemensamma beröringspunkter.

 Vid den nationella dialogen deltog projektgrupper och representanter från bland annat Universitetskanslersämbetet (UKÄ), Forte, Formas, Utbildningsdepartementet och Riksbankens Jubileumsfond.

En mängd resultat i olika former och för olika målgrupper kommer att produceras i de olika K3-projekten. Under dagen fanns möjlighet till  interaktion mellan projekten och mellan projekt och avnämare, samt tillfälle att identifiera gemensamma nämnare och möjliga samordningsvinster inför projektens avslut hösten 2020.

Agera-projektet representerades av Eddi Omrcen, GMV, och Ylva Hillbur, SLU, och presenterades bland annat med en poster.

Poster Agera

Läs mer om K3 programkonferens, mars 2020

Projektledning

Anders Ahlbäck, GMV
ahlback@chalmers.se

Ylva Hillbur, SLU
ylva.hillbur@slu.se

Eddi Omrcen, GMV
eddi.omrcen@gu.se

Icon Global goals

KONTAKT

Projektledning

Göteborgs universitet

Eddi Omrcen
eddi.omrcen@gu.se
031-786 1545

Anders Ahlbäck
ahlback@chalmers.se
031-772 4960

Sveriges lantbruksuniversitet

Ylva Hillbur
ylva.hillbur@slu.se
018-67 19 71
 

Övriga medverkande högskolor och universitet


KTH

Karin Larsdotter
karinlar@kth.se
08-790 70 52

Chalmers

Maria Djupström
maria.djupstrom@chalmers.se
031-772 25 15

Högskolan Kristianstad 

Ingemar Jönsson
ingemar.jonsson@hkr.se
044-2503429

Mittuniversitetet

Catrin Johansson
catrin.johansson@miun.se
010-142 88 04

Mälardalens högskola

Tor Nilsson
tor.nilsson@mdh.se
016-153419

Luleå tekniska universitet

Viktoria Mattsson
viktoria.mattsson@ltu.se
0920-492522

Operativ samverkan och SDGs

- Fallstudier

Strategisk samverkan och SDGs

- Universitetsövergripande arbetsmetodiker

Sidansvarig: GMV|Sidan uppdaterades: 2020-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://gmv.chalmers.gu.se/samverkan/agera/
Utskriftsdatum: 2021-06-14